Prövning, Påfrestning, Vedermöda...
Så beskrivs ordet trial i Prismas Engelsk-Svenska ordlista. Det stämmer riktigt bra in på vad trial innebär som sport. Att ta sig fram på en cykel i svår terräng kan vara en påfrestande prövning. Cykeltrial går nämligen ut på att ta sig fram på en terrängbana utan att sätta ner fötterna. Om så sker belastas föraren med en prick och den som har minst antal prickar vid tävlingens slut vinner. Enkelt!?
Var kör man?
För det mesta kör man trial i naturen i stenig terräng. Det passar även utmärkt att köra trial på konstjorda banor, eller var helst man kan hitta ett hinder att bemästra.
Hur tävlar man?
På en tävling skall man köra ca. tjugo sektioner. Varje sektion består av en inhängnad i vilken man skall ta sig från start till mål genom att följa pilarna för den klass man kör i. Körningen är dessutom tidsbegränsad till två minuter per sektion.
Skaffa kläder och skydd
En öppen hjälm rekommenderas. Visir skymmer sikten. En crosshjälm med borttaget visir fungerar men kan vara lite tung och klumpig. Det finns hjälmar som är mer lämpade för trial. Lita inte på begagnade hjälmar. En ny hjälm är en billig livförsäkring.
Kraftiga läderstövlar. (1.500 - 2.000 kr)
Undvik stövlar med metallkant framtill. Gummistövlar med stålhätta är godkänt men inte bekvämt att åka med. Begagnade trialstövlar för ca. 500 kronor är ofta helt okay.
Kläder med långa ärmar (0 - 2.000 kr)
Ta vad du har som du inte är alltför rädd om. Det finns speciella trialkläder men det är absolut inte nödvändigt.
Handskar (200 - 300 kr)
Ett par riktiga trialhandskar rekommenderas. De är mjuka och smidiga och är inte i vägen.
Ryggplatta (200-400 kr)
Är visserligen inte ett krav men dumt att köra utan. Ett billigt sätt att skydda sin rygg.
Knäskydd (100-300 kr)
Är inte heller ett krav men rekommenderas. Välj en modell som inte känns klumpig. Du måste kunna röra dig obehindrat.
Armbågsskydd (100-300 kr)
Är inte heller ett krav men rekommenderas. Välj en smidig modell.
Skaffa trial - Att välja motorstorlek
Att köra trial ställer helt andra krav på motorn än om du t ex kör motorcross. När man kör trial är hästkrafter och topphastighet helt ointressant. Här handlar det istället om att ha en motor som är extremt mjuk och följsam. Har du för stor eller för vass motor är det lätt att börja spinna och då lyckas du inte ta dig över rötter och stenar. Det blir bara jobbigt att köra eftersom du kör fast så ofta.
Du lär dig helt enkelt inte köra trial speciellt bra om du börjar med en för stor motor. Har du för stor motor är det trialen som kör omkring med dig, inte du som kör omkring med trialen. Vi har sett svenska mästaren med en lånad 50cc trial slå alla med betydligt större motorer i den svåraste tävlingsklassen i en skoj-tävling för något år sedan. Det är alltså framför allt körteknik som det handlar om, inte motorstyrka. Även om du kanske får lov att köra en större motor så rekommenderar vi följande:
När du börjar: |
Rekommenderad motorstorlek: |
Under 160 cm |
50cc Mini (liten, automatvx.) eller 50cc Midi (mellanstor, fotvx.) |
Under 12 år |
50cc (stor). Byt inte till 80cc förrän du tävlat ett år i C-klass. |
12 - 15 år |
80cc. Byt inte till 125cc förrän du tävlat ett år i B-klass. |
16 - 19 år |
125cc. Byt ev. till 250-280cc efter ett år. |
Över 19 år |
250-280cc.
|
Skaffa trial - Ungefärliga priser
Priserna för en begagnad trial beror på ålder, slitage och motorstorlek. Priserna nedan är en grov uppskattning av priserna på normalt slitna trialcyklar hösten 2003. Generellt är priserna på våren något högre än på hösten och vissa fabrikat är något dyrare än andra.
Ålder | Minitrial | 50cc, 80cc | 125cc | 250cc, 280cc |
Ny | 20 000 | 30 000 | 38 000 | 43 000 |
1 år | 15 000 | 25 000 | 32 000 | 35 000 |
2 år | 12 000 | 21 000 | 28 000 | 30 000 |
3 år | 10 000 | 18 000 | 23 000 | 25 000 |
6 år | - | 12 000 | 14 000 | 16 000 |
10 år | - | 8 000 | 10 000 | 10 000 |
Reservdelar
Slitaget på en trial är minimalt, vilket innebär låga driftskostnader och förhållandevis lite mekande. Man måste dock alltid räkna med att det kan gå sönder saker om man ramlar, t ex broms- och kopplingshandtag samt bakskärm. Reservdelar finns att få tag på via återförsäljarna. Dessa skickar delar via post och finns dessutom ofta på plats vid lite större tävlingar och säljer grejer från sin servicebuss.
Det brukar gå bra att hitta reservdelar även till fabrikat som inte tillverkas längre, t ex Fantic och SWM.
Broms- och kopplingshandtag skruvar man inte fast hårdare än att de kan vrida sig på styret om man ramlar. Lyckas man ändå böja ett broms- eller kopplingshandtag kan det ibland rätas ut om man är försiktig. Använd en ringnyckel och trä ringen över handtaget. Försök inte räta allt med ett enda kraftigt bändande, då går handtaget av. Flytta istället ringnyckeln någon millimeter i taget och bänd försiktigt på varje ny plats.
Bakskärmen sätter man fast med buntband istället för skruvar. Då slits den loss istället för att brytas av när man ramlar. Buntband har man några extra i fickan eller instoppade innanför skyddsgummit på styret. Lossnar skärmen så är det enkelt att sätta fast den igen med nya buntband.